Coolblue breidt uit naar Duitsland. Het Rotterdamse webwinkelbedrijf bezorgt in de regio Düsseldorf elektronica en witgoed.
Duitsers kunnen vanaf via de Duitstalige website of app bestellingen doen. Die goederen worden geleverd vanuit een distributiecentrum in Tilburg.
Op termijn wil Coolblue ook een fysieke winkel openen in Duitsland.
Na België steekt Coolblue ook de grens over naar Duitsland. De Nederlandse webwinkelgigant begint met het bezorgen en installeren van wasmachines, drogers en televisies in de regio Düsseldorf.
Het bedrijf deed maandag – op z’n Coolblues – live verslag van de aflevering van de eerste bestelling in Duitsland.
Projectleider Janosch en twee bezorgers brachten een wasmachine naar een klant in Düsseldorf. “Een Bosch! Dat is een goeie”, aldus Janosch, die als razende reporter verslag doet van de bezorging.
Coolblue heeft drie tot vier maanden gewerkt aan de uitbreiding naar Duitsland. De website en app zijn vertaald in het Duits, de ontwerpen van de blauwe bezorgdoos, zakken, bus en fiets zijn aangepast, en een Duitstalige klantenservice is uit de grond gestampt.
De afgelopen maanden heeft het bedrijf veertig Duitstalige medewerkers aangenomen. Eind dit jaar moeten dat er zo'n tachtig zijn, verwacht CEO Pieter Zwart.
Coolblue bedient de Duitse markt in eerste instantie vanuit het distributiecentrum in Tilburg. "Düsseldorf is strikt genomen dichterbij dan Groningen", zegt CEO Pieter Zwart tegen het Financieele Dagblad.
Op termijn wil Coolblue ook een fysieke winkel openen in Duitsland, naast de tien Nederlandse en vier Belgische vestigingen.
Coolblue ziet de groei afvlakken, maar Pieter Zwart maakt zich geen zorgen
Coolblue is opgericht in 1999 door de Rotterdamse studievrienden Paul de Jong, Bart Kuijpers en Pieter Zwart. Het bedrijf begon met heel specifieke domeinnamen, zoals laptopshop.nl, bestekstore.nl en fietsstoeltjescenter.nl, in de hoop dat die hoog zouden scoren bij zoekopdrachten.
Uiteindelijk had Coolblue meer dan 300 aparte webwinkeltjes, wat het bedrijf behoorlijk complex maakte. Die strategie werd in 2018 dan ook definitief losgelaten. Eén merk staat nu centraal: Coolblue.
In 2019 boekte het bedrijf bijna 1,5 miljard omzet. Daarmee is Coolblue na Bol.com de grootste webwinkel van Nederland.
De groei vlakte echter af, tot 9,5 procent vergeleken met een jaar eerder. Tussen 2012 en 2016 zag de blauwe gigant de inkomsten jaar op jaar met 45 tot 55 procent toenemen.
Zwart maakt zich geen zorgen. “De markt is nu anders, en onze onderneming zit in een andere fase”, zei hij tegen het Financieele Dagblad.
Wat nou Amazon? Pieter Zwart wil gewoon Duitse klanten blij maken
Met de stap naar Duitsland ligt de grootste markt van Europa aan de voeten van Coolblue. Het bedrijf spreekt dan ook van "een mijlpaal".
Maar de concurrentie op de Duitse markt is groot. Niet alleen van lokale namen als Otto, maar ook van een internationale speler als Amazon die al jaren dominant is in Duitsland. Kan Coolblue daar tegenop boksen?
"Ik laat me niet leiden door de agenda van Amazon", zegt Zwart tegen Sprout. "Het is nu zaak om zo snel mogelijk een winkel te openen, te starten met fietsbezorgingen en gewoon te beginnen met het blij maken van Duitse klanten."
Lees meer over retail:
- Hoe Amazon in 3 stappen Bol.com, Coolblue en andere Nederlandse webverkopers gaat platdrukken
- Waarom Bol.com nooit een Amazon werd – en Daniel Ropers geen Jeff Bezos
- Waarom Alibaba Europa links laat liggen en al helemaal niet naar Nederland komt
- Om deze reden blijft Pieter Zwart van Coolblue gigaspelers als Amazon en Alibaba de baas